– Samarbeidet styrker innkjøpsforhandlingene

+
Morten Karlsen, innkjøpsdirektør i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden (t.v.) og Lars Petter Nilsen, innkjøpssjef i 4Service.

Oppkjøpet av kantineselskapet De 3 Stuer var utløsende for at serviceleverandøren 4Service inngikk samarbeid med NHO Reiseliv Innkjøpskjeden. Nå blir 4Service en av Innkjøpskjedens to største kjedegrupperinger.

– Vi vurderte flere innkjøpsordninger, og kom frem til at NHO Reiseliv Innkjøpskjeden er den mest attraktive parten å samarbeide med, sier Lars Petter Nilsen, innkjøpssjef i 4Service.

4Service er en ledende aktør innen servicetjenester, og inkluderer flere driftsselskaper.

Det er kantinedriften og forpleining ved landanleggene som vil utgjøre det primære medlemskapet hos Innkjøpskjeden.

Viktig kantinesegment

Da 4Service i desember 2016 kjøpte opp De 3 Stuer, var kantinekjeden allerede medlem i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden. For 4Service startet en prosess for å finne ut hvilken innkjøpskjede de skulle samarbeide med videre. Valget falt til slutt på en av Norges største innkjøpsorganisasjoner for frittstående bedrifter innen overnattings- og serveringsnæringen.  

– Vi ble nok valgt på bakgrunn av totalbetingelsene vi kan tilby. Vi er grossist- og leverandørnøytrale, og har i tillegg direktedistribuerte varer og tjenester. Sortimentsbredden vår er dermed stor, og innkjøpsbetingelsene er konkurransedyktige. Ikke minst har vi en funksjonell netthandel og en attraktiv bonusordning, sier Morten Karlsen, innkjøpsdirektør i NHO Reiseliv.

Karlsen sier at det er en positiv opplevelse å få med 4Service i Innkjøpskjeden.

– Kantinesegmentet står for nesten 30 prosent av varekjøpet på storhusholdning, og 4Service er en god kantineoperatør som med oppkjøpet av De 3 Stuer vil satse videre på dette segmentet. De vinner stadig nye avtaler, og nylig vant de en prestisjekontrakt i Bjørvika.

Aktører i vekst

– 4Service er offensive og har en god og sterk vekst – noe også Innkjøpskjeden bærer preg av, sier Karlsen.

– Om lag 2200 av NHO Reiselivs 2700 medlemmer er tilsluttet innkjøpssamarbeidet. Fra 2012 og frem til i dag har varekjøpet økt fra 2,1 til 3 milliarder. Og vi er godt på vei mot neste mål i 2020, som ikke er noe mindre ambisiøst, legger han til.

Forhandlingsstyrke

– Vi vil speile bredden av reiselivet, og ønsker både små og store aktører velkommen til Innkjøpskjeden. Når medlemsmassen vokser, er det også flere å fordele administrasjonskostnadene på. Størrelsen vår er avgjørende for konkurransefordelene vi kan tilby medlemmene. Med 4Service som ny medlemsbedrift får Innkjøpskjeden en betydelig vekst i innkjøpsvolumet og dermed enda større forhandlingsstyrke overfor leverandørene. Det kommer selvsagt alle våre medlemmer til gode i form av bedre betingelser, innkjøpskjeden er jo eid av medlemmene, sier Morten Karlsen.

Han legger til at Innkjøpskjeden fremover vil jobbe for vekst også blant eksisterende medlemmer.

– Målet er at medlemmene gjør minst 70 % av innkjøpene sine gjennom Innkjøpskjedens avtaler. Lojale medlemmer som er flinke til å konsentrere innkjøpene sine, blir premiert i form av gode priser og samarbeidsbonus.

ANNONSE