Gjør suksess med lokale spesialiteter

Restaurant Du verden Matbar i Alta får det til. Fokus på lokale spesialiteter gjør spisestedet populært både blant turister og hos lokalbefolkningen.

Røkt kvalkjøtt, brent laks, nykokt kongekrabbe, reinsdyrfilet og multeis. En titt på menyen skjerper sansene og skaper nysgjerrighet. Kombinasjonen av kjente ingredienser med uvante ting eller måter å tilberede på, gjør menyen spennende. Du verden Matbar, som ligger i AMFI kjøpesenter midt i Alta sentrum, har en rikholdig meny, både for hverdag og fest.

Det lekre lokalet har vinduer på den ene veggen, har god plass, og er lekkert innredet i en rustikk stil med fargerik og flott kunst på veggene.

Dyktig mentor

Innehaverne, samboerparet Bjørnar Paulsen og Liss Johansen, kan glede seg over at iherdig innsats og kreativitet har båret frukter.

– Det er en livsstil å drive restaurant, sier Paulsen og kjæresten, som er daglig leder, nikker.

Du verden Matbar har lyktes i å bli et in-sted, året rundt og også mange turister fra hele verden finner veien innom. De etterspør lokalmat og det er de garantert å få.

– Men vi er ikke der ennå at alle ingrediensene er kortreiste. Vi er nødt til å tenke hva som er prisgunstig, sier Paulsen.

Men de gjør det bra. Allerede det første året hadde restauranten nådd ei omsetning på åtte millioner kroner.

– Nå er vi oppe i en omsetning på 18–19 millioner, sier Paulsen og smiler fornøyd.

Når vi møtes, har han kommet hjem etter en todagers inspirasjonstur til Lofoten, hvor han har møtt og jobbet fram nye menyer sammen sin mentor, kokken Roy Magne Berglund fra Ballstad.

– Roy Magne, mannen som står bak Du verden-restauranten i Svolvær, har mye av æren for at vi har lyktes. Vi har vært så heldige å ha ham som mentor hele veien, forteller Paulsen.  

Hjemmebakte kaker

Paulsen tar fram mobilen og viser fram helt ferske bilder av en nykomponert rett, med ferskt Lofotlam som hovedingrediens, lekkert tilberedt med mos og grønnsaker.

– Det er utrolig inspirerende å jobbe sammen om å skape nye menyer i lag med en ressursperson som Roy Magne, sier Paulsen, som også er utdannet kokk.   

De er så heldige å ha en stabil arbeidstokk, med et kokketeam på seks, som har vært med helt siden oppstart, og gode servitører.

– Det har mye å si, vi er et team som utvikler oss sammen, sier han.

Daglig leder Liss baker selv alle kakene.

- Jeg gjør det hjemme, så disse er virkelig hjemmebakte, sier hun og legger til at det har de fått veldig god respons på dette.

Turistene etterspør ofte det som er genuint nordnorsk, så det er naturligvis mange ulike fiskeretter på menyen. Sjømatsalat, dampet blåskjell, fiskesuppe eller reker, alt dette er noen av sjømatalternativene. På selskapsmenyen står røkt kvalkjøtt med kråkebærsirup, rømme, rødløk og knekkebrød. Og selvfølgelig får du en kongekrabbemiddag.

– Kongekrabbe må vi bare ha på menyen, til tross for at den er kostbar i innkjøp og prisen hos oss blir også høy, sier Paulsen.

– Noen av kundene velger å kjøpe en slik rett på deling, ofte med en annen rett i tillegg, sier han. 

Kongekrabben serveres enten på tradisjonelt vis, der gjestene selv klipper klørne, eller i en asiatiskinspirert variant, sammen med soyasaus og grønnsaker. Paulsen synes det er spennende å tilberede samme råvare på ulike måter.

Turistene øker

– Reinsdyrfilet fra Finnmark og grilla tørrfisk fra Lofoten er våre to signaturretter, dette er det mange som etterspør, både norske og utenlandske gjester, forteller de to.

Ellers er den daglige buffeten veldig populær og tapas er in. Paulsen og Johansen roser reiselivsaktørene i Finnmark.

– De har vært veldig gode på markedsføringen av alle mulighetene og opplevelsene her til det utenlandske markedet, sier Paulsen.

Det har gitt en markant økning i antall turister de siste årene, og sommersesongen er forlenget. Nå kommer det turister til Finnmark året rundt. Arrangementer som Finnmarksløpet gir også god finnmarkreklame på TV.

ANNONSE