Skal sørge for «fast fresh food» til folk i farta

– Vi skiller oss fra andre fast food-kjeder gjennom sunne og håndlagde produkter laget av ferske, naturlige råvarer. Det som var bra i det gamle konseptet, ønsker vi å forsterke og tydeliggjøre, sier Maria Willumsen, administrerende direktør i Blender.

Et slikt konsept omtales gjerne som «fast casual». Dette segmentet er i sterk vekst i USA, og La Baguette tar mål av seg å bli ledende i Skandinavia innen 2025. Da SMAK tok turen til La Baguette på Oslo S, kjedens flaggskip og første pilot i fornyelsesprosjektet, var det full aktivitet for å få alt klart til åpningen.

Sunne alternativer

– Hva betyr det nye konseptet for menyen?

– Baguetten skal bli helten igjen! Vi har fått grovere og sunnere varianter, forteller Willumsen.

Kjøkkensjefen på La Baguette, Per Lauritz Lien, legger til at det ikke er nødvendig med så mye tilbehør når selve baguetten er god.

– Franskmennene foretrekker baguetten uten for mye tull og tøys. Men et pålegg som brie må selvsagt være med, sier han.

La Baguette var den første kjeden i det norske markedet til å tilby fersksmurte baguetter. Den franskinspirerte profilen ble vannet ut med tiden, og hvert enkelt serveringssted fikk lokale tilpasninger. Nå skal det franske igjen skape en ramme for konseptet.

– Det skal komme tydelig frem både i mat, interiør og atmosfære, forteller Willumsen engasjert.

Prosjektgruppen har tatt på seg alpeluen og vurdert det gamle sortimentet. Mye på den gamle menyen er kuttet ut, men kundenes favoritter er med videre. Den franske profilen vil dessuten ha en norsk vri; – Vafler kunne vi ikke kvitte oss med!

Tidsriktige matvarer

Også mange nye og tidsriktige matvarer har funnet veien til menyen, for eksempel smoothies, kokosvann, oppkuttede grønnsaker og salater med blant annet quinoa. Informasjon om matens næringsinnhold skal også være lett tilgjengelig. Willumsen forteller at de vil oppdatere utvalget i tråd med trender i markedet, og legger til at de likevel vil være tro mot sin egen profil.

Den nye profilen innebærer søte, franske kvalitetsvarer fremfor tradisjonelle kaker. Du vil finne både rosinsnegler og en spesiallaget brioche på menyen. Kjøkkensjef Lien forteller at de også har jaktet på den aller beste croissanten – du skal kunne smake smøret!

Teknologi for travle kunder

Willumsen forteller at kundene har ett av to behov: Enten vil de sette seg ned for å kose seg og få en pause fra stresset, eller så er de travle mennesker med dårlig tid.

–  Vi har fått flere «grab and go»-produkter. Den britiske kjeden Pret A Manger har vært en inspirasjonskilde i den sammenheng.

De ekstra travle kundene kan benytte seg av en bestillingsapp. Med den kan du betale varene på forhånd, for deretter å plukke dem raskt med deg fra disken. Willumsen påpeker at kø er den største barrieren for folk med dårlig tid, og legger til at muligheten for å øke salget er størst nettopp når det er stor pågang.

–  Dermed har det vært viktig å finne frem til en effektiv logistikk for å kunne betjene så mange kunder som mulig. Vi har også inngått en avtale med Foodora, slik at maten kan leveres til folk der de er – enten det er hjemme eller på kontoret.

Pause av gull

Den franske bistroen har vært inspirasjonen i valget av interiør og design. Willumsen forteller at serveringsstedet skal være multisensorisk – du skal få den gode følelsen og bli fristet av god og fersk mat gjennom alle sanser. Gjestene kan synke ned i gode stoler med utsyn til det yrende livet i stasjonshallen. For de som foretrekker å sitte mer skjermet, finnes det andre alternativer.

– Norge er et vinterland, og da er det viktig med noe som gir en lun og varm følelse. Kundene våre har påpekt at det å spise på La Baguette er «en pause av gull». Det ønsket vi å bygge videre på.

Kundeinnspill

– Hva er grunnen til at dere fornyer dere nå?

– La Baguette er et av de mest lønnsomme konseptene innen Umeo-restaurantene, men vi så potensialet for ytterligere vekst og utvikling. Prosjektet har pågått i ett år, der vi startet med å kartlegge hva vi er gode på. Vi undersøkte også trender i markedet, som har vokst veldig siden vi startet opp for 20 år siden. La Baguette ønsker å være i en kontinuerlig utviklingsprosess, der innspill fra kundene blir tillagt stor vekt.

– Hva er planene fremover?

–  I første omgang er La Baguette i Tønsberg det neste stedet som skal få den nye profilen. Vi har 14 eksisterende avdelinger, og hvis vi lykkes med de to pilotene, planlegger vi også for en rask vekst. Mange har fått et stort eierskap til dette fornyelsesprosjektet, som har vært en fantastisk spennende utfordring for oss. Jeg har stor tro på at dette vil bidra til ytterligere fremgang for La Baguette, smiler Maria Willumsen.

ANNONSE