Påske + kaffe = sant!

+
Alle typer serveringssteder kan gjøre gode og effektive grep for å øke kaffesalget. Påsken er en god periode for innsalg av kvalitetskaffe.

Tallenes tale er klar; til påske ligger kaffe på «10 på topp-listen» over de mest solgte varene hos ASKO Servering. Kanskje er det alle fridagene som gjør at vi har ekstra god tid til å kose oss med en god kopp kaffe akkurat på denne tiden av året?

Det interessante er at det er en kvalitetskaffe som Evergood som troner øverst på salgstoppen på storhusholdning til påske, sier key account manager Ole Wiggo Lian hos Joh. Johannson Kaffe.

Økt etterspørsel etter kvalitetsbønner

– Vårt inntrykk er at stadig flere storhusholdningskunder er opptatt av kvalitet når det gjelder kaffe. Det reflekteres i etterspørselen etter blandinger som er sammensatt av kvalitetsbønner, som for eksempel Evergood, og i økningen i salget av hele bønner i Coffee of the World-serien, forteller Lian.

Større kaffemeny øker omsetningen

– Når kaffesalget er så bra i påsken, er det da mulig å øke det enda mer?

– I høyeste grad! Min erfaring er at de fleste serveringssteder kan gjøre gode og effektive grep for å bidra til dette. Vi ser gang på gang at de som utvider kaffemenyen også øker kaffeomsetningen – selv om den i utgangspunktet har et høyt nivå. Men det handler om å kommunisere valgmuligheter til gjestene! Det frister, og det bidrar til økt omsetning av det produktet som gir best bidrag pr. solgte enhet. Nettopp derfor er det verd å jobbe målbevisst med å øke kaffeomsetningen, mener Lian.

Kvalitet

– Hva er «første bud» for å få til en økning?

– Det er å satse på kvalitet, fordi norske forbrukere har høye forventninger til kaffen som serveres. Dette gjelder alt fra bønnene som benyttes til utstyret som brukes i tilberedningen. Rutiner for renhold og vedlikehold spiller også inn. Renhold av kaffemaskiner har utrolig mye å si for kvaliteten, fremhever Lian.

– Hvilke andre grep kan man gjøre?

– Du kan utvide kaffemenyen med flere alternativer! I Joh. Johannson Kaffe har vi et stort utvalg, og det er alltid mulig å finne noen varianter som passer godt inn i den øvrige profilen man har på menyen.

– Det kan også være nyttig å ha en gjennomgang av det kaffetilbudet man har i dag i forhold til endringer som kan gjøres for å øke omsetningen. Kan det eksempelvis være lønnsomt å tilby presskannekaffe etter maten istedenfor å selge en enkelt kopp til gjesten? Eller kan det være fornuftig å ha ulike typer kaffe i forhold til om gjestene skal ha en «kaffe i farta» eller en god kopp kaffe etter et måltid? De avveiningene man gjør i den sammenheng, kan ha stor innvirkning på salget, sier Lian.

– Nettopp dette å gjøre de riktige avveiningene, er noe distriktsapparatet vårt gjerne hjelper til med. De har mye erfaring med å sette sammen selgende kaffemenyer som er tilpasset ulike steders behov. Ta kontakt, så bidrar vi gjerne med tips og råd om hvordan du kan øke kaffesalget på ditt sted, sier Ole Wiggo Lian. 

Denne saken ble først publisert på smakmagasinet.no i april 2017.

ANNONSE