Mange muligheter med pulver-desserter!

– Geleer og puddinger er kjempepopulært! Dette er desserter som mange liker, de er enkle å tilberede og de gir en fantastisk fin bruttofortjeneste, sier Dag Gjertsen i Orkla Foods.

– I tillegg kan du enkelt sette ditt eget preg på denne type desserter, for eksempel ved å kombinere disse med frukt og bær.

Det er med andre ord mange gode argumenter for å la disse dessert-variantene få en plass på menyen – ikke minst i en hektisk sommersesong. Da er mange på farten og åpne for gode spiseopplevelser som også gjerne inkluderer en smakfull dessert.

Mye stolthet

– Det er Toro-fabrikken i Arna som produserer pulver-dessertene våre. Der jobber det mange dyktige folk som har stor kunnskap om disse produktene, og som er stolte av det de produserer. Det har de all grunn til, for dette er gode produkter som hevder seg godt i konkurransen med andre dessert-alternativer. De senere årene har vi fått tilført enda flere smaksvarianter. Vi har også glutenfrie alternativer, og du får også sukkerfrie alternativer om du ønsker. Vi har nå stor suksess med vår gelatin-frie hurtiggelé med pasjonsfruktsmak. Alt dette har gitt en stadig fornyelse innenfor kategorien, og det har igjen slått positivt ut for forbruket, forteller Gjertsen.

Gode kalkyler

– Både geleer og puddinger – eller en kombinasjon av dette – passer godt både på buffeter og som enkeltdesserter på en a la carte-meny. De har også det til felles at råvarekostnadene er svært lave. Vi snakker om råvarekostnader ned i rundt kroner 2,50 pr. porsjon. Det gjør disse dessertene til noe av det mest lønnsomme du kan ha på en meny, fremhever Gjertsen.

– Det er kanskje en av forklaringene på at dette er faste dessert-varianter på mange spisesteder. Samtidig ser vi også at potensialet for disse produktene er veldig stort.

Rom for kreativitet

– Jeg tror nok også mulighetene for å skape variasjon og egne dessertvarianter med utgangspunkt i pulver-produktene, er noe som bidrar til at disse produktene står så sterkt hos mange. Bl.a. er det artig å se hva mange får ut av kombinasjonen bær og gelé, her kan man jo følge sesongene. I sommersesongen kan du bruke typiske sommerbær, og på høsten passer det godt med skogsbær. På vinteren kan man gjerne kombinere med sitrusfrukter fra sydligere breddegrader.

Tidløse vafler

– Et annet pulver-produkt vi har stor suksess med, er vaffel-bakemiks. Det går så det griner! Forklaringen på denne suksessen tror jeg er sammensatt. Det er noe med det norske i dette, det er enkelt og det finnes vel knapt den person som ikke liker vafler! Noen har sågar kalt vafler «den nye rosinbollen». Det sier litt om hvor sterkt dette produktet er. Det er jo litt morsomt med tanke på at vafler er en norsk spesialitet som hevder seg utrolig bra i konkurransen med alle utenlandsk-inspirerte trendprodukter.

Mersalg

– Vafler er for øvrig et glimrende mersalgsprodukt! Skal en kunde i utgangspunktet ha seg en kopp kaffe, er det ikke så vanskelig å selge inn en vaffel i tillegg – og omvendt! Dette gjelder for øvrig også mange av dessertvariantene som står på en meny. Ofte skal det lite til for å selge en dessert-porsjon i kombinasjon med kaffe. Og noen velger å selge middag inkludert dessert og kaffe. For mange er det et smart valg, både fordi du selger gjesten en pakke til et høyere kronebeløp, og ikke minst fordi gjestene føler han eller hun får mye igjen for pengene. Det må jo være en god deal, sier Dag Gjertsen og byr på en porsjon med Pasjonsfruktgelé – uten gelatin!

ANNONSE