Farger, design og presentasjon påvirker matlysten hos demenspasienter

Forskningsprosjektet «Porselen for alle» indikerer en klar sammenheng mellom fargerik porselensdesign og matlyst hos demenspasienter.

– Vi har ikke tilstrekkelig med data til å komme med noen endelig konklusjon, men undersøkelsen gir en tydelig indikasjon på hva som fungerer, sier Arna Smistad, daglig leder ved Måltidets Hus i Stavanger; initiativtager til prosjektet.

– Mat servert på helt hvite tallerkener ble kun spist opp i 36 prosent av tilfellene. Mat servert på porselen med tydelige og sammenhengende fargekombinasjoner ble spist opp i 63 prosent av tilfellene. Indikasjonene stemmer med det vi vet fra internasjonal forskning, og er et viktig bidrag i kampen mot underernæring hos denne forbrukergruppen.

UiS, SESAM, Figgjo og Måltidets Hus

Forskningsprosjektet «Porselen for alle» er et samarbeid mellom Regionalt kompetansesenter for eldremedisin og samhandling  (SESAM) ved Stavanger universitetssjukehus, Norsk Hotellhøgskole ved Universitetet i Stavanger og porselensprodusenten Figgjo. Prosjektet har gjennom fylkeskommunen fått støtte fra «Virkemidler for regional FoU og innovasjon» (VRI), som er Forskningsrådets særlige satsing på innovasjon gjennom samhandling. Initiativtager Måltidets Hus ser på seg selv som fasilitator i det hele.

– Måltidets Hus har nå i lengre tid sett på måltidets betydning for eldre og pleietrengende. Vi vet at farger og presentasjon spiller avgjørende roller overfor alle mennesker som møter et måltid, men vi så også at vi trenger mer kunnskap om dette i forhold til nettopp denne gruppen, fortsetter Arna Smistad.

– Vår jobb er å sørge for at mennesker som burde å snakke sammen finner en arena for samarbeid. Derfor satte vi forskere og produsent i kontakt.

Viktig marked

– For Figgjo er dette et svært interessant og relevant prosjekt å få ta del i. Institusjonsmarkedet er et viktig marked for oss. Å få muligheten til å utvikle et servise sammen med forskere fra UIS og SESAM som bidrar til en bedre måltidsopplevelse for eldre mennesker, er et ansvar vi er svært stolte over å være en del av, sier Anne Linn Olsen, markedsansvarlig hos Figgjo.

Enkelt og fargerikt

Selve undersøkelsen ble utført ved et sykehjem i Rogaland. Sykehjemmets eget , hvite porselen ble brukt som kontroll, mens tre ulike farge- og designkombinasjoner fra Figgjo ble testet ut som alternativer. En tallerken hadde gul bunn og rød kant, en annen hvit bunn, grønn kant og blå kantstripe, mens den siste varianten hadde hvit bunn, gul kant og rød kantstripe. Sistnevnte design viste seg å ha størst effekt, noe som støtter internasjonale funn på området. Sykehjemmet hvite alternativ var den absolutte taperen.

– Det undersøkelsen viste var at designet måtte være tydelig, ha varme farger, men samtidig være uten mønster og mellomrom mellom fargene, forklarer Smistad.

Økende målgruppe

I dag regner man med at omkring 70.000 mennesker i Norge lider av en eller annen demens-variant. Folkehelserapporten fra Forskningsrådet spår at dette tallet vil kunne fordoble seg i løpet av de neste 25 årene, med mindre man finner en effektiv måte å behandle symptomene på.

– Når vi i dag vet at en for stor andel mennesker med demens lider av feil- og underernæring, er det viktig at alle gode krefter kommer sammen for å øke både gleden over og lysten på det gode måltid også hos denne forbrukergruppen, avslutter Arna Smistad fra Måltidets Hus.

PS: Figgjo har nå startet serieproduksjon av vinnerdesignet!

ANNONSE