Med hjerte for kaffe og matredding

På kjøpesenteret i Ålgård, et tettsted omtrent 3 mil sør for Stavanger, finner vi en litt uventet perle. Hey Honey er en kaffebar, en kafé og et designhus pakket inn i ett, hvor fokuset er på kvalitet over hele linja – på drikke, på mat og på interiør. Kaffebaren drives av den sprudlende rogalendingen Marit Kommedal, og til tross for at vi kom innom kaffebaren midt i julestria, tok hun imot oss med åpne armer, et stort smil og rykende fersk kaffe.

– Kaffe er kjerneproduktet vårt, og absolutt alt vi gjør knyttes opp mot en god kopp kaffe og sosialt samvær, forteller Kommedal og tar en slurk av kaffen sin. – Vi begynte som en enkel kaffebar i 2014, og har utviklet oss derfra. I begynnelsen var det tøft å tiltrekke seg gjester, men nå har vi et svært godt kundegrunnlag. Det er noe vi har jobbet hardt for; det er mange som bruker senteret sosialt, og vi har blitt et naturlig treffsted. Stamgjestene – lokalbefolkningen – er vår heiagjeng!

Kaffe, mat og interiør i harmoni

Kommedal er utdannet konditor, men hjertet hennes brenner for kaffe.
– Både målet og mantraet vårt er «byens beste kaffe». Og det tror jeg vi har fått til. Vi endte nemlig opp med å måtte åpne en time tidligere enn resten av senteret, fordi folk satt i kø utenfor og ventet på at vi skulle åpne, sier Kommedal og smiler bredt. – I tillegg til kaffe serverer vi god, enkel hverdagsmat. Vi liker gode smaker, og lager det meste fra bunnen av. Det gjør at vi har full kontroll over blant annet ingredienser og ferskhet.

Hey Honey selger også en del spesialmatvarer.
– Vi har for eksempel oliven og olivenoljer som vi importerer fra en liten gård på Mallorca, hvor vi kjenner bøndene. Ellers selger vi blant annet sjokolade, kaffebønner, honning, krydder, kaffe og lokale matprodukter i butikken vår, sier Kommedal. – Og dersom datomerkingen nærmer seg og vi ikke har solgt produktene, bruker vi det selv. Dette gir en fin balanse mellom å ha butikk og kaffebar.

Selv om kaffen og maten står i fokus, er Hey Honey også et designhus som selger interiørvarer. Alt av møbler og interiør som man ser i kaffebaren, kan kjøpes.
–  I butikken har vi kunst, møbler, interiør og designvarer. Vi samarbeider med flinke leverandører og designhus, og tror på kvalitet i alle ledd. Vi tar bevisste valg på samarbeidspartnere som også har fokus på miljøet, sier Kommedal. – Kort fortalt selger vi kun det vi selv liker, og alle varene er håndplukket.

Med matredding i sentrum

Tanken med konseptet til Hey Honey er enkelt:
– Vi skal servere god mat og drikke hvor ingenting går til spille. Vi får ferskt brød levert hver morgen, og det som ikke brukes, fryses ned og tas opp etter behov. Det som da ikke selges, lager vi krutonger av. Dette gjør vi også av glutenfritt brød, og det er mange som setter pris på å få gode og smakfulle krutonger uten gluten, sier Kommedal. – Når det kommer til de øvrige bakervarene, justerer vi underveis, og har derfor som regel nesten ingenting igjen på kvelden.

Hvordan jobber de så ellers med å unngå at mat går til spille?
– Vi er nøye på porsjonsstørrelsene, og har en fast mengde på alt vi serverer. Supper og grøt veies opp i porsjonsbegre, og varmes opp på bestilling. Vi smører sandwicher og lager salater etter kundens ønske. Vi veier proteinvarene nøye, og beregner mengden etter erfaring og salg. Alt dette gjør at vi ikke har mat på slutten av dagen som må kastes, sier Kommedal. – Det er tilfredsstillende å se at vi kan drive på en måte som gir lite matsvinn, og det er kjekt å se at maten kan brukes på mange måter. Det er både miljøvennlig og lønnsomt! Jeg synes også det er veldig spennende å jobbe med dette. Alle de små tingene man gjør, gjør en forskjell – det betyr faktisk noe! Arbeidet vårt inspirerer også kundene våre, slik at ønsket om å redusere matsvinn sprer seg videre. Det er veldig motiverende. 

Et spennende kaffeår i vente 

Det nye året bringer spennende planer for gjengen på Hey Honey.
– Vi skal bygge om lokalene og få større kjøkken, noe jeg gleder meg veldig til. Vi skal da også begynne å brenne vår egen kaffe! Vi skal benytte en helt ny teknologi som vi er først ut med i Norge, forteller Kommedal. – Vi opplever at det er stadig flere som etterspør blant annet opprinnelse, foredling, smak og brennegrad på kaffen. Med den nye brenneren kan folk bestille egne brennegrader på kaffen. Det blir veldig spennende å produsere vår egen spesialkaffe, avslutter hun.

–––––

Hold deg oppdatert! Klikk her for å få nyhetsbrev fra SMAKmagasinet.

ANNONSE